ARTIKKEL: Kan vi stole på forfatterne av evangeliene? Ja, det finnes iallfall to gode grunner for å gjøre det.

 

Pinlige detaljer

For det første er forfatterne ærlige om lite smigrende detaljer. Vi leser stadig om disipler som ikke forstår hva Jesus mener, som mislykkes og som fremstår som dumme og egoistiske. Matteus skriver for eksempel at Jakob og Johannes ber om å få de mest ærefulle plassene i Himmelriket. Men de vil ikke spørre selv, de får moren sin til å spørre for seg! (Matt 20,20) De fleste ville nok ønsket å få strøket en slik pinlig detalj. Det tegnes heller ikke noe glansbilde av Jesus. Både jøder og romere fremstilte vanligvis martyrer som uredde og modige. Men av Jesus tegnes det et sårbart bilde: han hadde dødsangst, svettet blod, ba disiplene om forbønn, og ropte at Gud hadde forlatt ham. At slike pinlige detaljer er tatt med, vitner om ærlige forfattere.

 

Mye detaljkunnskap

For det andre ser det ut som om forfatterne har svært god kunnskap om geografien, været, samfunnsforhold og politikken på tiden Jesus levde. Forfatterne gir svært mye informasjon om kultur, geografi og historie, informasjon som viser seg å være korrekt. Til og med de mest brukte navnene i Israel på denne tiden, ser ut til å stemme overens med de mest brukte navnene i evangeliene. Alt dette er svært imponerende med tanke på at minst 3 av de 4 evangeliene, ifølge nyere evangelieforskning, er skrevet utenfor landet Israel. Dette tyder på at evangeliene ikke er konstruksjoner skapt i ettertid. Det tyder tvert imot på at evangelistene har vært svært nøyaktige, de har ikke slurvet med fakta.

 

Å ha en slik detaljkunnskap tydet på at de som har skrevet evangeliene virkelig visste hva de skrev om. De kjente til forholdene. Prøv å test deg selv:

Oppgave: Skriv ned det du tror er de 10 mest brukte guttenavnene i sverige på 1980-tallet
Fasit: Fra mest til minst populær: Valter, Edvin, Emil, Joakim ,Inge, David, Torbjörn, Göte, Artur, Arvid (hentet fra CSB)

 

Se flere innlegg i samme serie her

 

Relaterte artikler