Legenden om Narnia – Løven, Heksa og Klesskapet utvidet samtaleguide


Hva er myte og virkelighet i Narnia, i forhold til i vår verden, spør Bjørn Are Davidsen.


Mange fryktet det verste da Disney valgte å filmatisere Løven, heksa og klesskapet, men resultatet overgår nesten alle forventningene. Filmen er mange steder bedre enn man kunne håpe. I motsetning til Harry Potter og ildbegeret er det også mulig å forstå handlingen uten å ha lest boka. Det er bare å takke og neie for Georgie Henley som et sjarmtroll av en Lucy. Tilda Swinton gjør Heksa Hvit akkurat så sterk og stolt som Lewis senere skildret henne i Drømmen om Narnia. Og Aslan har en majestetisk varme og vennlighet som gir lyst til å bli enda mer kjent med ham, selv om hans egentlige bakgrunn nok er for nedtonet.

Filmen kaster oss inn i bombingen av London under annen verdenskrig. De fire Pevensie-søsknene blir evakuert til en stor herregård på landet. Her oppdager de et klesskap som fører inn i en annen verden. 8-åringen Lucy er den første som finner veien til Narnia. I et snekledt landskap ser hun en lyktestolpe og møter faunen Tumnus som inviterer henne med seg hjem. Han ønsker å bringe henne til Heksa Hvit, men angrer seg.

Allerede her ser vi at regissøren Andrew Adamson treffer tonen perfekt. Vi tror på Tumnus og Lucy. Og det fortsetter når broren Edmund fristes av Heksa Hvit til å sette seg selv høyere enn sine søsken. Vi ser her også ekko av hans oppførsel tidligere i filmen, allerede fra det tyske bomberaidet. Selv i de scenene der Adamson forlater Lewis sin handling, som når de fanges av ulvene på en elv der isen er i ferd med å sprekke, klarer han stort sett å formidle den riktige stemningen.

Det er duket for kos og drama når alle søsknene kommer inn i Narnia og støter på beverne som inviterer dem hjem på middag. For Edmund røper dette for Heksa Hvit. Dermed starter en intens jakt som til slutt ender i det store slaget mellom heksas og hennes store motstander løven Aslans styrker. Men ettersom Edmund er en forræder, sier loven fra tidenes morgen at han tilhører heksa. Aslan kan ikke velte loven ved rå styrke, fordi retten står over makten. Den eneste løsningen er at han som uskyldig gir seg selv til heksa i stedet for Edmund. Filmen klarer stort sett å formidle dette på en forståelig måte. Den lykkes også med å få frem tragedien når Aslan hånes, skamferes og drepes på det store steinbordet. Det gjør vondt når Susan og Lucy sørger over den døde løven, og tilsvarende godt når solen står opp igjen og Aslan kommer tilbake.

Løven, heksa og klesskapet er langt fra så hektisk og dramatisk som Ringenes Herre og Harry Potter. Tross voldsomme slagscener mot slutten er dette mer et kammerspill enn en symfoni. Men med få unntak klinger tonene riktig så godt gjennom hele filmen.



Spørsmål til samtale


1. Hvordan reagerer søsknene når Lucy påstår hun har vært i et magisk land? Hvordan reagerer professoren som de bor hos?


2. Hvordan frister Heksa Hvit Edmund?


3. Hva er myte og virkelighet i Narnia, i forhold til i vår verden?


4. Hvilke helter ser du i filmen?


5. Hvilke – om noen – av personene kjenner du deg igjen i?


6. Hvorfor angrer Tumnus seg når han planlegger å fange Lucy?


7. Hva er det heksa frister Edmund med? Hva kunne hun fristet deg med?


8. Hvilket inntrykk gir filmen av ondskap?


9. Hva betyr det at de som kom under heksas makt ble til steinstatuer?


10. Hva er det som gjør at barna velger å være i Narnia og kjempe?


11. Hvordan blir Edmund reddet? Hvorfor blir han ikke det ved Aslans styrke?


12. Hva tror du det betyr at Aslan ikke er en tam løve?


13. Lewis ønsket å se hva som ville skje hvis Gud var til stede i en verden med talende dyr. På hvilken måte klarer filmen å vise dette?


14. Hvordan kan vi i vår verden bli reddet når vi svikter våre nærmeste eller våre egne idealer?


15. For dem som har lest boken:

a. Hvilke styrker og svakheter har filmatiseringen i forhold til boka?

b. Hvilke forskjeller er det mellom fremstillingen av Aslan i boken og filmen?

c. Er det noe i boken som du savner i filmen?

d. Er det noe i boken som du forstod bedre av å ha sett filmen?


Av Bjørn Are Davidsen
©Bjørn Are Davidsen/Damaris Norge 2005