Top Gun: Maverick

Såret soldat


Av Mark Greene, LICC


Det krever litt mot, eller bare ren grådighet, å lage en oppfølger til en av de høyest elskede actionfilmene gjennom tidene, en film som etset seg så dypt inn i amerikansk fantasi at den økte rekrutteringen til den amerikanske marinen med 40 prosent. Vel, Tom Cruise manglet aldri mot. Og, som vi ser i Top Gun: Maverick, hans mot blir belønnet. 

Det var mange elementer i filmen som kunne «take my breath away», alt som skjedde i luften, soundtracket, filmkomposisjonen. Men fremdeles er det som i mange av Tom Cruises tidlige filmer, det som driver filmen er om helten kan overvinne sine svake sider som hindrer ham å bli alt det han kan bli. Det er et kjent mønster: en smart, småfrekk, svært talentfull person med et sår i hjertet og en bitter bør på skuldrene må lære en stor lekse eller feile. I Days of Thunder er det en racerfører, i The Firm og i A Few Good Men er det en advokat, i Top Gun en pilot. Deres sår hemmer dem på ulikt vis, men alle har utfordringer med sin far eller i sin utvidede familie. 

I Maverick er Cruise fremdeles hjemsøkt av ulykken fra 20 år tilbake, der hans navigatør Goose døde. Single, barnløs, høyt dekorert – men fremdeles kun en kaptein, står Cruise overfor utsikten til pensjonisttilværelsen. Han innser at hans arbeid er hans identitet. Dersom han ikke lenger kan fly, hvem vil han da være? 

Men Cruise kanaliserer den engelske poeten Dylan Thomas, og vil «not go gentle into that good night». Innkalt for å trene en elitegruppe til et oppdrag som er halvt Dambusters (begrep fra et angrep på tyske dammer under 2. verdenskrig) og halvt angrep på «Dødsstjernen» (fiktiv romstasjon og supervåpen fra Star Wars) , blir hans skyldfølelse over Gooses død forsterket ved at Gooses sønn Rooster er i gruppen. Rooster har sine egne sår og motforestillinger. Er forsoning mulig? Vil deres respektive sår forpurre oppdraget? Kan Cruise gi slipp på fortiden? Kan Rooster? Kan noen av dem skape seg en tilfredsstillende fremtid? 

Det er spesielt at spørsmål om skam, skyld, tilgivelse, forsoning, forløsning og lojalitet blir så overbevisende utforsket i en nærmest mach-hastighets rockeopera-militærfilm. Faktisk knuser alle disse filmene som er nevnt myten om den hel-amerikanske, heroiske personen som kan fikse ting «my way» og blomstre. Til og med Maverick behøver venner, visdom, utfordring, hjelp og kjærlighet for å komme seg gjennom faresonen og videre. Gode grunner for en samtale om evangeliet? Det kan du vedde på. 




Artikkelen ble først publisert hos LICC (the London Institute for Contemporary Christianity). Gjengitt med tillatelse.