SAMTALEGUIDE: Hvor langt bør en strekke seg for å nå sine mål? Hvilke mål er verd å strekke seg etter, og hvem er verd å hente anerkjennelse fra?
Sammendrag
Whiplash handler om en ung jazztrommis ved navnet Andrew Neyman (Miles Teller), som velger bort alt annet for å satse på sin store drøm om å bli en av verdens beste musikere. Neyman kommer inn på det prestisjefylte musikkakademiet Shaffer Conservatory i USA. Her møter vi J.K Simmons som spiller den maniske musikklæreren Terence Fletcher. Fletcher pusher sine studenter til det ytterste. Målet hans er å kunne høste en musikalsk legende, og et slikt mål helliger ethvert middel.
—I wanna be great.
—And you’re not?
Bakgrunn
Regissør og manusforfatter av Whiplash, Damien Chazelle, er en fersk regissør og har foreløpig sitt navn på kun to filmer. Damien Chazelle var selv en jazztrommis som jobbet hardt for å nå elite-nivå. Inspirasjon for karakteren Fletcher i Whiplash, fikk han fra sin egen musikklærer på høgskolen. Men til forskjell fra filmens hovedkarakter valgte Chazelle selv å fokusere på filmskaping, som var hans opprinnelige ambisjon, ettersom han så at hans potensiale var nådd innenfor musikk.
Spørsmål til samtale
1. Hvordan likte du handlingen og stemningen i filmen? Synes du stemningen forandret seg?
2. Filmatisk er det stort fokus på musikk og sterke visuelle scener. Hvordan bruker filmskaperne disse virkemidlene? (Stikkord: Vold, følelser, verbale utageringer, musikk.)
3. Etter gjentatt utagering fra læreren og verbal mishandling av sine studenter, ønsker likevel ingen å slutte i studiobandet. Hvorfor tror du alle ønsker å være Fletcher sin student til tross for oppførselen hans?
4. Karakterene i filmen presser seg til det ytterste for å nå målene de har satt seg. Gir filmen et positivt eller negativt bilde av å presse seg selv så hardt?
Terence Fletcher There are no two words in the English language more harmful than «good job». Andrew Neyman But is there a line? You know, maybe you go too far and discourage the next Charlie Parker from ever becoming Charlie Parker? Terence Fletcher No, man, no. Because the next Charlie Parker would never be discouraged.
5. Hva kan det være som gjør Neyman sitt ønske om anerkjennelse fra Fletcher så enormt?
6. Filmen gir ulike forslag på hva som er et «vellykket liv». Tenk for eksempel på hva de ulike karakterene forsøker å oppnå, og på diskusjonen under middagsselskapet. Hva er et «vellykket liv» eller en «vellykket person» ifølge Andrews onkel, Andrew far, Andrew selv og Fletcher? Forandrer Andrew oppfatning om hva som er et godt liv? Når er det Andrew fremstår som mest lykkelig?
Uncle Frank You got any friends, Andy? Andrew Neyman No. Uncle Frank Oh, why’s that? Andrew Neyman I don’t know, I just never really saw the use. Uncle Frank So that’s your idea of success, huh? Andrew Neyman I think being the greatest musician of the 20th century is anybody’s idea of success. Jim Dying broke and drunk and full of heroin at the age of 34 is not exactly my idea of success. Andrew Neyman I’d rather die drunk, broke at 34 and have people at a dinner table talk about me than live to be rich and sober at 90 and nobody remember who I was. Uncle Frank Ah, but your friends will remember you, thats the point. Andrew Neyman None of us were friends with Charlie Parker, that’s the point.
7. Fletcher gjør et forsøk på å ydmyke Neyman og ødelegge hans framtidige karriere, men mislykkes i dette. Til tross for at Neyman sørget for å få Fletcher sparket fra lærerjobben, gir Fletcher ham et smil og et anerkjennende nikk etter den spenningsfylte avslutningskonserten. Hva tror du filmskaperne ønsker å formidle med dette?
8. Etter at Neyman angriper Fletcher på avslutningskonserten og blir eskortert av scenen, kommer faren løpende for å omfavne sønnen. Hva tror du denne farsklemmen gjør med Neyman, ettersom han går rett ut på scenen og spiller så intenst og bra som han aldri har gjort tidligere?