ARTIKKEL: Svenske Måns Zelmerlöw vant årets utgave av Eurovision. Hans vinnerlåt «Heroes» formidler et budskap om at vi alle er helter. Men hva er egentlig innholdet i dette budskapet?
– Vi er alle helter, uavhengig av hva vi tror på, konstaterte den svenske artisten Måns Zelmerlöw da det ble klart at han var vinner av Eurovision 2015.
Det er nettopp det årets vinnermelodi tar for seg, hvordan vi på tross av motgang er vår tids helter. Debatten om hva Zelmerlöws tekst egentlig betyr har gått høyt i diskusjonsforum og blogger. Noen kaller den intetsigende tøys, mens andre sier at det er lenge siden en vinnertekst hadde slik dybde. Selv sier Zelmerlöv at historien handler om da han var et ensomt barn, og at det var en person som hjalp ham:
«He said go dry your eyes
And live your life like there is no tomorrow, son
And tell the others
To go sing it like a hummingbird
The greatest anthem ever heard»
Zelmerlöw beskriver sangen som håpefull og mektig. Han innleder med å vende seg til gudene og tegner et bilde av seg selv som feilbarlig, skyldig, usikker og tynget av ansvar. Svaret kommer like etterpå: Tørk tårene, rett ryggen og syng så høyt du makter at du er en helt. Alle har sine ting de strever med, sine demoner i sitt indre, sin historie, sine feil og mangler, men likevel er de helter hver dag:
«We are the heroes of our time
But we´re dancing with the demons in our minds.»
Den viktige anerkjennelsen
På sett og vis peker Zelmerlöw på noe viktig. Vi skal anerkjenne den innsatsen hver enkelt gjør for å motvirke det som vil trykke en ned, for å håndtere det som er vanskelig, for å takle ensomhet, feilskjær, brutte relasjoner og tapte håp – utfordringer som møter alle uavhengig av hva man tror på. Vi skal heie på hverandre og se at vi er flotte selv når vi synes vi ser noe annet i speilet – noe som ikke møter alle kravspesifikasjonene fra bilder vi møter i mediene. Vi skal ikke bekymre oss for morgendagen, det er en klar anvisning fra Bibelen. Sangen nevner også at vi skal sette pris på hva livet har å gi, som at en larve blir til en sommerfugl, for takknemlighet vil snu fokuset slik at man ikke graver seg ned i det vanskelige. Kanskje han også peker på at det rare, grå, uanselige kan bli til noe fantastisk? Legg også merke til at sangen faktisk nevner at disse tingene er skapt – det er mer enn en antydning til at det må stå noe bak det levende, det skapte.
Korrigerende perspektiver
På den andre siden tegner sangen et bilde av livet preget av synkretisme, religionsblanding. Gudene teksten henvender seg til er ikke personifisert, det synes mer som om tanken er «hvis det nå skulle finnes en eller flere guddommer et sted, bør jeg for sikkerhets skyld be til dem». Gudene er tydeligvis noe man bør være redd for, for man kan ikke innrømme til dem at man har tråkket feil eller rotet noe til. Samtidig sier sangen like etter at man bare kan slappe av, for man er bra nok uansett. Da hevder egentlig teksten også at vi ikke behøver en gud, noen utenfor oss. Målet er enkelt: å være fornøyd med den man er slik man er. Hvorfor skulle man da unnskylde noe for noen?
Det er to parallelle perspektiver som begge er viktige å holde frem: Mennesker er skapt i Guds bilde, etter modell fra Gud selv og vi behøver ikke streve for å møte andres forventinger til hva som er bra nok – inni oss eller utenpå. Samtidig kan vi ikke komme bort fra at mennesket har falt, vi har ødelagt for oss selv og vil aldri bli «bra nok» bare ved å akseptere oss selv. Heltemot er å innrømme det og gi det fra seg til den eneste som kan bære det og helbrede det.
Kraftfull formidling
Det er all grunn til å lytte til Måns Zelmerlöw. Han er en anerkjent artist som har deltatt i svensk Idol, og han hadde et utrolig sceneshow rundt fremførelsen sin. Eurovision-ekspert Daniel Gould skriver: «There’s a clever animation stage show that goes with the act, which means that there is interaction on stage which I think is an important for a Eurovision act to create the sense of a story.»
Sangen er bygget opp på samme måte som andre store hiter de siste årene og den er så lik David Guettas «Lovers of the Sun» at den er anklaget for plagiat. Zelmerlöw vant med en «øreorm», en sang som fort setter seg fast i hodet, en sang som læres fort og som man kommer på i tide og utide. Det er viktig å se på hvilken historie som blir fortalt gjennom tekst, bilde og produksjon. Vi vet at historiefortelling er en kraftfull form for overlevering av innhold, og den fantastiske produksjonen gjennom hele sendingen fra Wien begeistrer virkelig. Man kan gjerne si som mange, at nivået på konkurransen stadig synker, men et seertall på 100 millioner på verdensbasis og topplasseringer på iTunes Europa rundt forteller at konseptet stadig fenger og at «Heroes» har et sjeldent bredt nedslagsfelt. I Norge så 1,7 millioner på at «Heroes» gikk til topps.
Et helt nytt perspektiv
Det er et stykke fra den repeterende historien om «Vi er alle helter» til 1700-tallssalmen «Syng det om og om igjen, Jesus elsker synderen». Spørsmålet er hva vi ønsker å ha som historie i våre liv. Å se seg selv gjennom Skaperens øyne vil gi oss et helt nytt perspektiv på våre forutsetninger, vår kropp, hvem vi er. Det er virkelig frihet.